Det är nu 2 månader sedan jag började på ekonomikontoret i Varberg och dagarna rullar på. Nu har man börjat landa i arbetsuppgifterna men det är fortfarande mycket nytt.
I föregående vecka hade hela ekonomikontoret arbetsplatsträff. Vi fick en liten hint om våra nyrenoverande lokaler som vi troligtvis kommer att flytta till om ca 1 år. Vår ekonomidirektör Stefan Tengberg uppdaterade oss om status och visade lite bilder.
Så vad har hänt sen sist?
Kommunens budgethandling 2020 är äntligen överlämnad till politiken och jag har nu fått börja arbeta mer mot verksamheterna. Tanken är att jag ska skugga och arbeta tillsammans med min kollega Emili (verksamhetsekonom) för att helt enkelt lära mig vad en verksamhetsekonom gör.
Jag har i samband med det fått ansvar för en del verksamheter (Miljö- och hälsoskyddsnämnden, Överförmyndarnämnden, Kommunfullmäktige, Valnämnden och Kommunrevisionen) där jag kommer att hjälpa till och stötta i ekonomiska frågor och uppföljning. Just nu är det månadsrapport för jan-okt som är aktuellt, där jag följer upp mot budget och skriver lite kort summering om vad som har hänt i verksamheten sedan delårsrapporten.
Parallellt pysslar vi även med detaljbudget 2020, där jag och Emili har varit ute och haft möten med förvaltningscheferna och bollat diverse frågor om budget och kostnader. Jag har vid det här laget insett att det lilla man lärde sig i skolan om budgetarbete inte kommer i närheten av hur det ser ut i verkligheten. Det är utmanande att få det gå ihop med rambudgeten, men också väldigt intressant och roligt, mycket analysarbete och siffror att ha koll på.
Något jag verkligen vill lyfta med kommunal verksamhet är att man ofta arbetar med väldigt många och olika personer/kompetenser! Kontaktnätet växer varje dag och man lär sig så mycket. Men när man är många i ett projekt krävs det också en del resurser för att få samman allt. I förra veckan fick därför hela ekonomikontoret lära sig hur man arbetar i Teams. Teams är ett verktyg som hjälper till att samla allt från Office 365 på ett ställe, så att man på samma yta och tillsammans med andra kan arbeta med allt från excel, word, filmer, uppgifter, planering och mycket mer.
Men vad händer egentligen när man släpper lös ett gäng härliga ekonomer och upphandlare fritt i ett program? Så här såg det ut när vi testade lite olika funktioner.
Kommande två veckor får även ekonomikontoret besök från åk 8 då det är dags för deras prao-period. Så jag har fått uppdraget att vara handledare och jobbar för fullt för att få ihop ett program som dels informerar om våra olika yrken men också visar att kommunal verksamhet kanske inte är så tråkigt som det låter. Lättare sagt än gjort, jag kommer själv ihåg hur ointressant det var att testa på att jobba i den åldern, men håller tummarna att det går bra!
Vi hörs igen om fyra veckor, ha det bra till dess!