Version 2.0

Ytterligare ett par veckor har flugit förbi och det är redan dags för mitt andra blogginlägg!

Under min första tid på IT-service har jag suttit med på många olika typer av möten, lyssnat, fått ställa frågor, komma med egna idéer och input samt långsamt lärt känna mina nya kollegor. Nu efter nästan två månader på jobbet börjar jag känna att jag har lite på fötterna, förstår hur vissa processer fungerar och hur man löser (de lättare) problem i Servicedesk.

Jag har blivit del av Projekt och Utvecklingsgruppen på IT-service. Det är en grupp som består av fyra stycken, nu fem, som ständigt jobbar med nya IT-projekt och förbättringar i IT miljön för kommunen. Vi träffas en gång i veckan för att diskutera hur projekten går, ge tips, komma med nya idéer, samt utvärdera genomförda projekt. Det är ett väldigt spännande och framåtdrivande team som jag har blivit del av.

Jag har fått ett par egna projekt att jobba med, men jag är även del i ett stort projekt som handlar om att bygga en Självserviceportal till kommunanställda. Denna Självserviceportal ska i första hand vara ett hjälpmedel till Servicedeskgänget. Portalen ska samla alla tjänster Servicedesk idag gör manuellt i flera olika miljöer och system, och presentera dem lättillgängligt och automatiserat i ett enda system, Självserviceportalen.

Det långsiktiga målet med Självserviceportalen är att slutanvändaren själv ska kunna gå in och utföra de ärenden som han/hon normalt ringer in och beställer av Servicedesk. Till exempel beställa Spotify eller ett verksamhetssystem till sin dator, få datorn ominstallerad, beställa ett nytt tangentbord eller aktivera ActiveSync så han/hon får in sin jobbmail i mobilen. Alla dessa tjänster och fler ska finnas i den nya Självserviceportalen.

Det smarta med portalen är att den sköter själv kostnadskontroller och behörighetskontroller i bakgrunden, så inga papper och signaturer måste hanteras manuellt mellan användaren, chefen, ITK och/eller IT-service. Allt sköts automatisk genom att Självserviceportalen skickar mail till rätt personer för godkännande i beställningen.

Vi hoppas på att få igång en light-version av Självserviceportalen till årsskiftet. Men hur mycket jobb det innebär återstår att se, samt om vi hinner bli klara med alla processbeskrivningar, vilket är första steget.

 

Läs även Linneas tidigare blogginlägg:
”Från teori till praktik”

Lämna ett svar