Verksamhetscontrolling av Halmstad City Airport

I och med att jag nu genomför min utbytesperiod så får man vara med om en mängd nya och spännande saker. En del av detta är den ”verksamhetscontrolling” som kvalitetsavdelningen bedriver gentemot kommunens bolag och förvaltningar. Verksamhetscontrolling innebär att man följer upp och gör en samlad bedömning utifrån hur förvaltningen eller bolaget ligger till i förhållande till olika nyckeltal. Man tittar bland annat på ekonomi, personal, kvalitet och utvecklingsfrågor. Kvalitetsavdelningen sammanställer sedan en rapport som skickas till KLU(Kommunens ledningsutskott), där man vid ett tillfälle bjuder in berörd förvaltning/bolag för dialog och diskussion kring det nuläge som existerar. Nyligen genomfördes en verksamhetskontroll mot Halmstad City Airport som är ett av kommunens bolag under moderbolaget Rådhuset AB och som ingår i kommunkoncernen.

Halmstad City Airport är en verksamhet som har en viktig roll i kommunens totala infrastruktur. Bolaget bidrar till en ökad attraktivitet för näringslivet, boende och besökare eftersom avstånden förkortas och det är även en del av skapandet kring ett regionalt logistiskt centrum. Flygplatsen används även av försvarsmakten som genomför kontinuerliga övningar och även i ren hobbyverksamhet för fritidsflygare.

Utdrag ifrån den samlade bedömningen visar att det är positivt att bolaget arbetar med målsatta nyckeltal för väsentliga delar av verksamheter och att bolaget ligger i linje med den önskade riktningen, samtidigt finns det en del utvecklingsmöjligheter. Ett av målen som bolagets styrelse har satt upp är att man ska fördubbla persontrafiken fram till år 2020, d.v.s. då ska man ha ca 180 000 resenärer, ett mål som ställer både krav på moderbolaget och den egna verksamheten. Det är en verklig utmaning, men ska man utvecklas måste man satsa och jag tror själv att utmanande mål är bra för att stimulera både medarbetarna och sig själv i den egna verksamheten.

 

Läs även Oscars tidigare blogginlägg:
”Rapport alltid något gott?”
”LEAN”
”Kultur och värderingar”
”13 riskfaktorer”
”Att prioritera”
”Framtidstro”
”Ett gott bemötande”
“Som en nål i en höstack“

3 svar på ”Verksamhetscontrolling av Halmstad City Airport”

  1. Hej, Oscar! Fördubblad persontrafik fram till år 2020 för Halmstad City Airport – det vill jag också kalla för ett mycket ambitiöst mål.

    Du nämner i ditt inlägg tyvärr inget om eventuella miljökonsekvenser av en sådan trafikökning. Ökad flygtrafik är säkerligen önskvärd av flera skäl, men är det bra också från miljösynpunkt?

    Vanligen brukar flyget utpekas som en relativt stor miljöbov, men total konsensus råder inte därom; se exempelvis: http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/16/flyget-r-ingen-milj-bov .

    Hur går diskussionen inom kommunen vad gäller trafikökningsmålets eventuellt negativa miljömässiga konsekvenser? Skriv gärna lite om detta också. Om inte annat lär du nog göra miljöpartister glada då. ;o)

  2. Hej Bengt!

    Givetvis kommer det få ökade effekter på miljön eftersom flygresorna därmed också ökar. I dag finns det ett kommunövergripande mål som säger att ”Minst 90 procent av de fordon som kommunen anskaffar ska drivas med förnybara bränslen, i första hand biogas”. Detta mål ska vara uppnått vid årskiftet i år.

    Saken i detta fall är att det är inte flygplatsen som äger flygplanen d.v.s. fordonen i dett seende. Det gör flygbolagen. Däremot sköter man ju driften på själva flygplatsen med underhållsfordon etc. och där jobbar man aktivt utifrån ett miljöperspektiv. Intresannat artikel du skickade med, ser att den har några år på nacken men den är ändå värd att reflektera över. Det kanske inte är flygplanen som är en av de stora bovarna. Vad tror du?

  3. Allt beror uppenbarligen på hur man ser på saken, vilka gränsdragningar och definitioner som görs.

    Som jag skrev i första kommentarsinlägget råder inte total konsensus i miljöforskar- och miljödebattörsvärlden om hur stor miljöbov flyget egentligen är. Det var främst därför som jag valde att länka till Dan Perssons artikel i ämnet.

    Läser man Dan Perssons Newsmillartikel, framgår det indirekt att det hela i hög grad faktiskt är en definitionsfråga. Dvs man kan alltid diskutera om inte den ökade trafik på marken till och från en flygplats (som sker i syfte att kunna utnyttja flyget som transportmedel eller för att så att säga avsluta resan fram till resmålet) bör inkluderas i en eventuell miljöanalys av det av Halmstad City Airport uppställda målet att fördubbla persontrafiken fram till år 2020.

    Vad jag egentligen ville ha sagt var framför allt, att detta imponerande flygtrafikmål som Halmstad har satt upp även har vissa ”biverkningar” i/på flygplatsens närmiljö (och detta oavsett vem som äger flygplanen som lyfter från och landar på Halmstad City Airport). Även dessa bör/måste förstås beaktas i en relevant miljöpåverkananalys.

    Har verkligen inga miljötalibaner redan diskuterat den här sortens frågeställningar i lokalpressen eller lokalradion, Oscar? Dessa miljötalibaner brukar ju annars ha för vana och vara måna om att ifrågasätta snart sagt allting som kan tänkas ha bäring på miljön, så varför då inte också vad gäller detta flygtrafikmål vid Halmstad City Airport?

    Nu är jag ingen expert alls på flygets miljöpåverkan. Har dock kunnat konstatera att det råder delade meningar om flygets roll som miljöbov.

    Så här ser Luftfartsverket på problematiken: http://www.lfv.se/sv/Miljo/Flyget–miljon–fragor-och-svar/ .

    Ett par citat ur den artikeln:

    1) Flygmotorer släpper ut samma typer av föroreningar som vid förbränning av annat fossilt bränsle, koldioxid, kväveoxider, kolväten, partiklar, kolmonoxid och svaveldioxid. Flyget släpper ut koldioxid i direkt relation till bränsleförbrukningen.

    2) Flyget står för 4-5 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.

    MIN KOMMENTAR: Det verkar som om LFV likt Dan Persson i sin Newsmillartikel inte tar hänsyn till den matchande trafik(ökning) som äger rum på marknivå i syfte att föra passagerarna till flygplatsen/flygplanet respektive därifrån. Så den totala/sammanlagda miljöpåverkan från flyget är sannolikt mycket högre än LFV:s (eller Dan Perssons) siffror försöker göra gällande.

    Naturligtvis är flygets miljöpåverkan inte Halmstads kommuns fel i juridisk mening, men man kan ju, lite förenklat, säga, att det i slutänden blir kommunen och kommuninvånarna som får ta hand om ”skiten”.

    Detta hoppas jag att de som lanserat persontrafikökningsmålet vid Halmstad City Airport också har grunnat lite på. Annars kanske de riskerar att få med miljötalibanerna att göra framöver.

    Vem vet, då kan det ju bli upplopp av Husbymodell även i fredliga Halmstad, ty engagerade – läs: fanatiska – miljöaktivister är inte att leka med.

    (Bara fråga dem som jobbat på kärnkraftverket i Barsebäck, om du inte tror mig, Oscar.)

Lämna ett svar