När jag gick i grundskolan så ingick inte matematik bland mina favoritämnen. Jag hade låg motivation till att läsa om olika tårta- och äppeldelningar som skulle förbättra min förståelse för ämnet. Det var först när jag på gymnasiet började arbeta extra inom restaurangbranschen som jag insåg fördelarna med att ha en bra grundförståelse för matematik. Det var först vid praktisk tillämpning som jag såg ett värde i kunskapen. På Universitetet gav fördjupade studier i matematik mig kunskap i så viktiga områden som statistik, redovisning och nationalekonomi. Kunskaper som jag praktiserar dagligen i min tjänst som kvalitetsstrateg.
När jag började på Barn- och utbildningsförvaltningen i Varberg så insåg jag att mycket arbete görs för att vända den negativa trend som finns för matematik inom den svenska skolan. Detta är något som påpekas ofta i medier och Sverige har faktiskt halkat efter. Mellan 1995 och 2011 försämrades svenska elevers kunskaper i matematik i årskurs åtta mest av samtliga jämförda länder enligt TIMSS mätningen som genomförs av samtliga länder inom EU och OECD.
Varför är det då så viktigt att elevers kunskaper i matematik håller en hög nivå? Jo, för att matematik är ett verktyg som gör att vi kan förstå och tillämpa andra kunskaper som är viktiga för oss själva och för samhället vi lever i. Utan matematik har vi låg grundförståelse för naturvetenskap, teknik, ekonomi, fysik, medicin och kemi. Det är därför det är viktigt att vi fortsätter arbeta med insatser för att höja förståelsen för matematik och hur matematik påverkar förståelsen för allt annat.
Läs även Simons tidigare inlägg:
”Vad behöver vi förbättra?”
”Skolinspektionens dag, skolverkets besök i Varberg”
”Första mötet med skolpolitikerna”
“På plats, på väg”
“Bra start”
Mycket bra inlägg Simon. Håller fullständigt med dig!
Bra skrivet Simon!
Nästan så att jag blev sugen på att gå igenom gångertabellen några gånger.