Vad gör en HR-strateg?

Ibland får jag denna fråga när jag berättar vad jag jobbar som. Jag har förstått att det inte alltid är lika glasklart för andra som för mig själv vad det innebär att arbeta som HR – strateg.

Jag hittade en lista på några arbetsuppgifter som HR arbetar med;

  • Arbetsmiljöarbete
  • Arbetsrätt
  • Avvecklingsarbete
  • Förhandlingar
  • Löne-, pensions- och försäkringsfrågor
  • Kompetensinvestering
  • Kompetensutveckling
  • Karriärvägledning
  • Ledarskapsutveckling
  • Organisationsutveckling
  • Rekrytering

 

Detta är bara några exempel på vad yrket innebär. Det blir också tydligt att yrket är väldigt brett och det finns massor med spännande saker att arbeta med inom HR. Tänk också så många intressanta områden det finns att utvecklas inom och kanske även bli specialist på.

 

Fortsätt fråga, det skapar reflektion kring yrket och dess möjligheter.

Läs även Ericas tidigare blogginlägg:
Nya jobbet”
”Reflektioner av en ny trainee- det perfekta uppdraget”

Lämna ett svar