En ny avdelning har startad i Varbergs kommun, Kundservice heter den och ska agera som ”en-väg-in” för all personal i Varbergs kommun som vill ha kontakt med Serviceförvaltningen. Till Kundservice har hela IT-servicedesk flyttat, samt tre av mina kollegor här på IT-service. I Kundservice svarar de på alla typer av frågor, IT-frågor, felanmälan för fastighet, bokning av lokaler, kost och städ beställningar och mycket mer.
I och med detta har jag inte kvar min arbetsuppgift som inhoppare i Servicedesk längre. Jag tyckte det var väldigt kul och givande att svara i telefon och hjälpa kunder med IT-problem och frågeställningar. En väldigt lärorik arbetsuppgift som gav mig en mycket god inblick i både kommunens alla system, men också de tjänster IT-service tillhandahåller.
Min nya arbetsuppgift är den interna månadsdebiteringen. Jag ska titta över processen, effektivisera den och dra ner på tiden både vi på IT-service lägger på ändringar, samt den tiden varje förvaltning lägger. Det ska bli lättare för förvaltningarna att få en överblick över sin IT-park och också tydligare vad de egentligen betalar för.
Vid sidan om detta jobbar jag på en tjänstekatalog där IT-services alla tjänster ska beskrivas och prissättas. En tjänstekatalog är ett viktigt verktyg för IT-företag, och ett nytt sätt att beskriva en produkt som säljs. Till exempel, istället för att sälja en dator, en skärm, en mus, ett tangentbord och ett användarkonto, så säljer man istället tjänsten ”Arbetsplats”. Beställer kunden denna tjänst får de allt nämnt ovanför, och behöver inte oroa sig för att ha missat att beställa en skärm eller registrera kontot. Ett smidigare sätt att leverera IT till kunden, helt enkelt.
Läs även Linneas tidigare blogginlägg:
”Tack Trainee Halland 12/13
”Version 2.0″
”Från teori till praktik”