Förra veckan var jag på en Leanutbildning tillsammans med kommunens ledningsgrupp. Lean är en utvecklingsfilosofi som handlar om hur man hanterar resurser och organiserar arbetet på bästa sätt. Begreppet kommer ursprungligen ifrån tillverkningsindustrin i Japan och benämns ofta som ” lean production”. Numera används begreppet allt mer inom tjänstesektorn och man använder då bara namnet Lean. Lean innebär att arbeta med ständiga förbättringar, att identifiera och eliminera slöseri. Det handlar inte om att arbeta snabbare, utan om att arbeta smartare.
Grundtanken i Lean handlar om att skapa ett värde för kunden. Därför är det essentiellt att identifiera vem som är vår kund och vilket slags värde vi skapar för kunden. Leanfilosofin bygger i stora drag på att det är medarbetarna i de yttre verksamheterna som har kompetensen kring vilka förbättringar som behöver göras i det vardagliga arbetet, delaktighet helt enkelt! Lean syftar också på att skapa en helhetsförståelse mellan olika enheter. Varför göra små enskilda saker i spridda ”silos” när man kan arbeta tillsammans på ett mycket smartare sätt?
När jag gjorde min praktik i ett stort globalt och privat företag under högskolestudietiden så jobbade man väldigt mycket med begreppet Lean. Jag tror att den offentliga sektorn måste tänka mer i dessa leantermer eftersom det ställs allt högre krav på att kommunerna ska kunna serva fler människor fast med färre tillgängliga resurser. För egen del så har denna utbildning klargjort min roll som organisationsutvecklare ännu mer. Framöver kommer jag att jobba allt mer utifrån leanfilosofin och bland annat agera som en leanspecialist/leancoach för att stötta kommunens alla verksamheter.
Lean är aldrig ett projekt, som börjar och slutar. Lean införs – och stannar över tiden. Lean är framtiden..
Läs även Oscars tidigare blogginlägg:
”Kultur och värderingar”
”13 riskfaktorer”
”Att prioritera”
”Framtidstro”
”Ett gott bemötande”
“Som en nål i en höstack“
För ovanlighetens skull är jag oense med dig, Oscar!
Eller snarare: Jag ser inte lika entusiastiskt som du gör på detta med Lean (production). Inom industrin må det fungera. Men det kan lätt slå slint när det är frågan om humant ”kapital” och humana ”produktionsenheter”. Vilket ofta är fallet på landstingskommunal nivå.
Jag rekommenderar dig att läsa Maciej Zarembas artikelserie i Dagens Nyheter. Med tanke på att Sveriges kommuner har ett stort ansvar för äldreomsorgen och äldrevården över huvud taget, borde Zarembas artikelserie studeras noggrant av alla som jobbar med att öka kostnadseffektiviteten inom landstingskommunal verksamhet.
Det är nämligen lätt att Lean-tänkandet slår fel, eftersom alla variabler inte är lika lätta att uppskatta, mäta, jämföra, spela ut mot varandra etc. Jfr synsättet att ekonomi går ut på att hushålla med begränsade resurser, så att den sammanlagda gemensamma nyttan optimeras eller maximeras (allt beroende på vad målsättningen är, optimering och maximering är sålunda inte alltid samma sak).
Jag länkar till den fjärde av Zarembas artiklar om New public management (som bygger just på Lean-tänkande): http://www.dn.se/kultur-noje/hur-mycket-oro-tal-en-manniska . Men läs gärna hans samtliga (= fyra) artiklar på samma tema. Skrämmande läsning indeed.
Så vore jag i dina kläder, Oscar, skulle jag inte svälja Leans grundfilosofi rakt av. Eller snarare: Leankonceptet är säkert bra inom vissa branscher. Men man gör nog klokt i att akta sig för att generalisera och tro, att Leantänkande fungerar inom alla delar av och på samtliga nivåer i samhället.
Det är främst därför som jag vänder mig emot din entusiastiska avslutning på ditt blogginlägg, att Lean är framtiden.
Kanske har du trots allt rätt. På lite längre sikt. Men då gäller det, bland annat, att övervinna alla de ”barnsjukdomar” som låder vid Leankonceptet, dvs inse begreppets begränsningar och tillkortakommanden i sig och, inte minst, inse att Lean inte passar in i alla typer av verksamheter.
Att skapa värde för kunden är förvisso en av Leans grundteser, vilket du också påpekar, Oscar. Men hur skapar man optimalt värde, ifall man som administratör inte har kännedom om eller full kontroll över hur kunderna/kommuninnevånarna själva värderar de olika värdeskapande variablerna? (Just därför applåderar jag ditt tidigare visade fokus på och intresse för kommunikationsfrågor, Oscar. Lean och kommunikation åt båda hållen, både uppåt och nedåt i en organisation, bör/behöver/måste gå hand i hand, annars kan det hela lätt spåra ur.)
Leankonceptet har samma brister som de flesta andra koncept: Man måste välja EN infallsvinkel, ur vilken man sedan studerar problemområdet. Därav följer att om man skulle välja en annan infallsvinkel, bleve också resultatet och slutsatserna sannolikt annorlunda.
Det är bland annat om detta som Maciej Zarembas artikelserie handlar. Han belyser hur snett det kan gå, om räknenissar får styra och ställa och bestämma alltför mycket.
Tag nu inte illa upp för min kritik, Oscar! Jag förstår att du är entusiastisk. Du har ju just kommit hem från kursen och har ännu inte hunnit tillämpa och testa dina nyförvärvade kunskaper på detaljnivå, i skarpt läge. Läs Maciej Zarembas artiklar, och jag lovar dig, att du kommer att erhålla en mer nyanserad syn på detta med Lean som bästa lösning inom alla landstingskommunala verksamheter.
Hej Bengt!
Tack för dina synpunkter och rekommendationer.
Har läst artikeln och precis som författaren skriver så är det ju en skillnad mellan tillverkningsindustri och tjänstesektorn.
I det mittersta stycket i mitt tidigare inlägg sammanfattar jag den Leanfilosofi som jag har tagit till mig och något som även i hög utsträckning överensstämmer med vad författaren själv skriver. Det handlar ju om inflytande och delaktighet hos medarbetarna, det är de som har kompetensen och vet hur man utvecklar arbetet på bästa sätt. Det som ofta fattas idag i många verksamheter är arenor för att främja delaktighet vilket också gör att forumen för kommunikation blir lidande.
Den inriktningen av Lean som jag fördjupar mig i tillämpar dagliga uppstartsmöten och även förbättringsmöten varje vecka. Det är något som jag tycker känns väldigt positivt, att öppna upp för utmaningar och lösningsförslag på medarbetarnivå. Titta gärna vidare på länkarna nedan för att se lyckade exempel.
http://www.suntliv.nu/Amnen/Ledarskap-och-organisation/Artiklar-om-ledarskap-och-organisation/Lean-gor-jobbet-roligare/
http://www.suntliv.nu/Amnen/Ledarskap-och-organisation/Artiklar-om-ledarskap-och-organisation/Sodertalje-kommun-satsar-pa-Lean/
http://www.suntliv.nu/Amnen/Fysisk-arbetsmiljo/Artiklar-om-fysisk-arbetsmiljo/Battre-arbetsmiljo-med-mindre-onodigt-arbete/
Leanbegreppet är idag så pass utspritt (Som jag nämnt tidigare så passar inte Lean överallt), det viktigaste för en organisation är att översätta det på rätt sätt och skapa en organisationskultur som är mottaglig för det. På så vis kan man utveckla verksamheten i enlighet med de krav som omvärlden ställer på oss.
Mvh
Oscar