Kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring

Igår hade traineegruppen utbildningsdag i ett snöigt Hylte. Dagens ämne var ”kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring”. Vi gick igenom mål – och resultatstyrning och jämförde olika kommuners styrmodeller och övergripande mål. Kopplingen mellan kvalitet och ekonomi belystes och nyttan med uppföljningsarbete förklarades. Anders Dryselius, som var dagens föreläsare, förklarade vikten av en bra styrmodell samt tydlig målgrupp. En samlad bild över vilka vi jobbar för ökar processkvaliteten. Undervisning varvades med övningar och diskussioner där vi bland annat diskuterade vad som är kvalitet i den verksamhet vi själva arbetar i. Vi fick också fundera på hur mål eller åtagande samt mätning och uppföljning av dessa skulle kunna se ut i våra respektive verksamheter.

Anders pratade om strukturkvalitet, processkvalitet och effektkvalitet och hur fokus på dessa kan skifta beroende på verksamhet. Han pratade också om kvalitetsbristkostnader och hur vi kan försöka undvika dem. Bemötandepolicy och synpunktshantering var två exempel på viktiga faktorer för kvaliteten. Det diskuterades kring komplexiteten att formulera bra mål och att sedan följa upp och mäta ”de fina orden”.  Jag tycker själv det är viktigt att mål är mätbara och att vi inte mäter dessa bara för att ”mäta” utan att vi mäter rätt så att det finns en nytta med det hela. Jag tycker också att själva analysdelen är väldigt viktig – det vill säga att vi ifrågasätter oss till exempel varför vissa mål inte uppfylls eller om det är tillräckligt bra mått vi har. Det är viktigt att mål och styrdokument med mera inte blir ”tomma ord”!

Ytterligare en av gårdagens diskussioner handlade om hur viktigt det är med ett väl fungerande och transparent ledningssystem för ett systematiskt kvalitetsarbete. Med transparens menas i detta fall att medarbetare är medvetna om de rutiner som finns och använder sig av dem eftersom ledningssystemet är till för att skapa ”ordning och reda” och för att förenkla dagliga rutiner för de anställda. En bättre ”ordning och reda” kan ju t e x leda till mer tid för patienterna. Gårdagens utbildning gav en hel del som jag kan ta med mig till mina arbetsuppgifter eftersom en av mina nuvarande arbetsuppgifter handlar om just ledningssystemet.

 

Läs även Christinas tidigare inlägg:
”Sista dagen på projektutbildningen”
”Utbildningsdag på Falkenbergs kommun”
”Fördelen med att vara trainee”
”En lärorik vecka”
”Hur blir Region Halland en attraktiv arbetsgivare?”
”Mänskliga rättigheter på regional nivå?” 

Lämna ett svar