Hur blir Region Halland en attraktiv arbetsgivare?

I tisdags besökte vi i traineegruppen Region Hallands inspirationsdag om hur man blir en attraktiv arbetsgivare. Dagen handlade om employer branding, det vill säga hur vi kan arbeta med vårt arbetsgivarvarumärke. Föreläsarna var IC Quality, Anna Dyhre och Löfgren branding.

Anna Dyhre pratade bland annat om hur man kan göra de anställda mer motiverade och engagerade för att förmedla varumärket. Två frågor som ställdes var ”Hur vill Region Halland uppfattas?” och ”Ligger vi i tiden?”.  Både nulägesanalys och målbild diskuterades för att lyfta fram att det blir allt viktigare att vara en attraktiv arbetsgivare och att detta sparar organisationen pengar, både på kort och lång sikt.

Anna pratade också om hur unga akademiker ser på sin värld och vilka värderingar den nya generationen har. Denna dag kändes, precis som tanken var, inspirerande! Oavsett vilka resurser vi har i form av pengar och så vidare är det viktigt att komma ihåg att det är omöjligt att leverera välfärdstjänster av god kvalitet om vi inte lyckas med uppdraget att attrahera och rekrytera ”rätt” medarbetare!

 

Läs även Christinas tidigare blogginlägg:
”Mänskliga rättigheter på regional nivå?” 

Lämna ett svar