Ett gott bemötande

Har du tänkt på hur du har blivit bemött i vissa affärer när du är ute och handlar eller gör specifika ärenden? Vissa butiker har en enormt engagerad och ödmjuk personal som bekräftar att du är sedd och som ser till att du får den hjälp som du behöver. Andra butiker kan uppvisa ett helt annat välkomnande och inte alls vara speciellt tillmötesgående, oavsett om man ringer eller fysiskt besöker verksamheten. Vilken butik eller verksamhet skulle du vilja återkomma till?

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag just nu driver ett bemötandehetsprojekt för Hylte Kommun. Tillsammans med två andra medarbetare håller jag i en utbildning, både teoretisk och teknisk som belyser vikten kring ett gott bemötande och som visar på vilka hjälpmedel vi har i vår vardag som kan underlätta vår tillgänglighet och vårt bemötande, både för besökare men också för de egna medarbetarna inom verksamheten. För även om en kommun inte säljer varor på samma sätt som exempelvis en klädaffär så tror jag att det är minst lika viktigt att man har ett gott bemötande till de som besöker kommunen. Det kan vara invånaren eller kunden som man servar i sin vardag, det är ju faktiskt dem som sedan blir kommunens ambassadörer, kommunens skyltfönster utåt. Ofta handlar det om en liten insats men som får en väldigt stor effekt!

I vårt kommunledningshus hänger just nu ett alldeles rykande färskt diplom ifrån Sveriges Radio P4 Halland i samarbete med Världens Barn.  Det är en av de första sakerna som man får se när man som besökare har ett ärende in till kommunledningshuset.  Snacka om att man får ett gott intryck och ett förtroendeingivande bemötande!

2 svar på ”Ett gott bemötande”

  1. Hej, Oscar! Ja, detta med gott bemötande är viktigt inte bara i butikssammanhang utan även vid myndighetskontakter och dylikt.

    Här är en länk till en studie gjord vid Karlstads universitet: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kunder-mer-kopsugna-av-hand-pa-axeln_7579988.svd .

    Den studien visar, att de kunder som en passant erhöll någon sekunds beröring av försäljaren genast blev mer positivt inställda till butiken som sådan och, inte minst, säljaren. Dessa kunder ville gärna komma tillbaka till samma butik fler gånger och handla fler varor där.

    Studien är väl inte direkt applicerbar på bemötande av dem som har ett ärende till kommunledningshuset. Men poängen är – vilket du också är inne på – att man med små, enkla medel kan få till ett bemötande som uppskattas av besökaren.

    Kort sagt: Nöjda kommuninvånare är lika viktiga och värdefulla för kommunen som nöjda kunder är det för en butik som säljer varor.

  2. Hej Bengt!

    Tack för länken! Det stämmer nog ganska bra, det är bara att titta på sig själv och fråga hur man själv skulle vilja bli behandlad när man besöker en handelskedja eller en annan verksamhet. En klapp på axeln gör mer än vad man tror..

Lämna ett svar