Använder vi datorer i undervisningen på rätt sätt?

Vi ser en dramatisk ökning av antalet datorer men kunskapen om hur datorerna kan användas har inte hängt med. Idag har nästan alla lärare i gymnasieskolan och tre av fyra lärare i grundskolan tillgång till egen arbetsdator. Elevernas tillgång till datorer har också fördubblats sedan 2008. Lärare anger ofta att de vill utveckla sin kompetens och experter menar att det återstår mycket innan användningen av digitala verktyg verkligen bidrar till förbättrad undervisning i skolans ämnen. Det visar en ny rapport från Skolverket.

När jag själv började mellanstadiet, fick jag ett diffust ämne på schemat som stavades DATA. På datalektionen fick vi lära oss att skriva på ett tangentbord, styra en mus och spara på diskett. Det är med andra ord ljusår ifrån dagens situation där min 3 åriga brosdotter redan kan göra samma sak, alldeles utan lärarledd lektion. Vad jag försöker säga är att den stora utmaningen framöver i skolans värld är, inte att förse elever med datorer utan att se till så att datorerna används fullt ut till att skapa värde i undervisningen. Digitala verktyg måste bli något mer än att skriva texter och söka information. Framförallt måste vi matcha undervisningen med den kunskap som finns hos de barn snart börjar skolan och som haft Ipad som gosedjur.
I Varbergs kommun arbetas det fullt ut med dessa frågor. Våra IT-pedagoger arbetar systematiskt med att stödja lärarna i användandet av digitala verktyg i undervisningen och kompetensutvecklingsinsatser sätts in. Det har även blivit dags att utvärdera och analysera ifall elever når kunskapsmålen tack vare en egen dator som stöd och hur vi kan förbättra detta. Känns kul att arbeta i en organisation som redan kommit en bra bit på vägen i dessa frågor och som är beredda att göra mer för att följa utvecklingen i omvärlden.  

Läs även Simons tidigare inlägg:
”Kommunal eller statlig skola”
”Inflytande för unga ger bättre kvalitet i beslutsfattandet”
”Hemligheten med att tala inför publik”
”Varför är matematik så viktigt?”
”Vad behöver vi förbättra?”
”Skolinspektionens dag, skolverkets besök i Varberg”
”Första mötet med skolpolitikerna”
“På plats, på väg” 
“Bra start”

Lämna ett svar