Transporter

Transporter. Tänk så mycket i vår vardag som hänger på att de fungerar! När jag sitter hemma vid mitt köksbord och äter frukost är transporter inte det första jag tänker på, men ack så närvarande de ändå är! Förmodligen dricker jag en kopp te. Tebladen har oftast rest långt för att landa i mitt kök. Och jag var antagligen tvungen att ta mig till affären för att få tag i dem. Hur gjorde jag då? Åkte jag bil? Åkte jag kollektivt? Gick jag? Cyklade jag? Varför gjorde jag så? Beställde jag teet på nätet och fick det hem i brevlådan? Varför då? Vem tog det dit, och hur?

När jag började min utbildning till samhällsplanerare var jag ganska övertygad om att jag inte skulle ägna mig åt transporter. Jag ville jobba med sociala frågor. Men så upptäckte jag, efter hand, att nästan varje gång jag själv fick välja ämne för en uppgift så hamnade jag inom området trafik, transporter och infrastruktur. Det är ju så intressant! Och det berör så mycket. Varför ser transporterna ut som de gör? Vad påverkar människor när de väljer hur de ska transportera sig (eller väljer att inte transportera sig)? Hur påverkar tranporterna samhället? Vad i samhället påverkar transporterna?

För en samhällsplanerare, även en trafikplanerare på kommunal nivå som jag, är det här frågor som är högaktuella varje dag. Jag försöker tänka både stort och smått, samtidigt. Mycket handlar om psykologi, föreställningar om hur det ”ska” vara, vad vi är vana vid, hur vi vill att samhället ska se ut och vilka prioriteringar vi gör i våra liv. Ekonomi och prioriteringar mellan olika behov är också ofta avgörande för hur vi som planerare väljer att utforma en viss åtgärd. Vi har en verklighet som den ser ut just nu, med avtal, ägarförhållanden, vanor, påverkansmöjligheter och begränsade resurser. Olika prioriteringar, maktförhållanden och kanske slumpen har gett oss den infrastruktur vi har att förhålla oss till idag, utifrån vilken vi ska bygga framtidens samhälle.

Vårt samhälle, som det ser ut idag, bygger på att en ofantlig mängd transporter fungerar varje dag. Det betyder att det har stor betydelse hur de transporterna ser ut. Det påverkar upplevelsen av staden och landsbygden, vem som känner sig hemma och inte. Det påverkar ekonomin, hur näringslivet utvecklas och vem som har råd med vad. Det påverkar miljön, hur mycket miljöstörande ämnen vi släpper ut, hur mycket av naturens resurser vi förbrukar och hur fort.

Vi som lever i samhället bygger tillsammans upp en föreställning av vad som är normalt. Hur kommer det sig till exempel att jag inte dricker björkbladste till frukost istället, gjort på blad jag själv plockat alldeles gratis utanför dörren?

Läs även Majas tidigare blogginlägg:
Ja och Oj!

Lämna ett svar