Spenat, korv och chokladgodis!

Ok, vad gör en affärscontrollers trainee? Ja, det är ju lite olika grejer som ändå på något vis hänger ihop. Som en härligt god godispåse blandning. Vissa godis är söta, vissa är stora, andra har två smaker medan en fjärde är en supergod chokladgodis. Precis så är mitt jobb. Jag har just nu en arbetsuppgifts-godispåse innehållande internkontrollplan, affärsplan, benchmarking med smaker från kommunens visionsstyrningsmodell och planeringsdirektiv och en sådan där god affärsmodells-chokladgodis. Gott!

Nu sitter exempelvis jag (Trainee-Malin) med Ekonomi-Malin och kartlägger arbetsprocesser inom bolaget för att göra en internkontrollplan där risken med de olika arbetsprocesserna bedöms utifrån en sannolikhetsskala och en konsekvensskala. Internkontrollsplan; åååh så kul tänker du genast! Ja! Och för att du är så intresserad av vad det är så ska jag berätta lite närmare. Tänk dig en arbetsprocess du har, du ska bedöma den på en skala 1-4 att sannolikheten och konsekvensen av denna risk inträffar. Exempelvis sannolikhet 4 och konsekvens 3, då ger detta ett risktal på 12 (4×3). Enkelt eller hur! J Risktal 12 innebär att arbetsprocessen ska vara med i interkontrollplanen och att man skall arbeta fram en åtgärdsplan för att minska risktalet. På det viset minskar man risken för att företaget kommer att lida ekonomiska eller företagsförtroende/anseende förluster. Inte lika enkelt, men mycket nyttigt! Som spenat. Detta är en härligt god spenatgodis med andra ord.

Jag hjälper även till i sammanställningen av den uppdaterade affärsplanen för 2014 och framåt för Halmstad & Co. Det intressanta med affärsplanen är det enskilda bolagets koppling till Halmstad kommuns planeringsdirektiv och kommunens vision nedbrutet i nio olika målområden. Målområden, vilket den oinvigde kan fråga sig vad det är för något. Ja, det ska jag berätta! Målområden är en konkretisering av kommunens vision 2020 där övergripande inriktningar antas var fjärde år av kommunfullmäktige som består av 71 folkvalda politiker. De nio målområdena i Halmstad kommun är;

  1. Barn & Utbildning
  2. Bygga & Bo,
  3. Demokrati och Dialog
  4. Miljö & Energi
  5. Näringsliv & Arbetsmarknad
  6. Omsorg & Stöd
  7. Resor & Trafik
  8. Trygghet, Säkerhet & Folkhälsa
  9. Uppleva och Göra

Läs mer här.

Varje förvaltning eller bolag ser själva inom vilket/vilka målområde(n) de kan aktivt verka inom för att uppnå vision 2020. Den enskilde verksamheten bryter sedan ner det konkretiserade målen till operationaliserade delmål.  Ja, det är massa mål här. Men det är för att man i Halmstad Kommun använder sig av visionsstyrningsmodellen! Klart som korvspad! En riktig korvgodis! Eller kanske inte? För den som är intresserad av visionsstyrningsmodellen kan läsa mer här.

Halmstad & Co arbetar som tydligast inom målområde 9: Uppleva & Göra. Där bolagets uppgift är att aktivt verka för utvecklingen av Halmstad som besöks-, mötes-, och evenemangsstad. Det övergripande syftet är att turismen i Halmstad ska ge större omsättning, fler dagsbesökare och att antalet hotellövernattningar ska öka. Detta ska i sin tur öka regionens sysselsättning. Det kräver att Halmstad & Co ständigt, på ett professionellt och tilltalande sätt, synliggör Halmstads attraktivitet och utbud för både Halmstadbor och besökare. Intressant eller hur! Vilken god godis!

Men affärsplanen har inte bara en koppling till det interna inom ett företag utan även till omvärlden med exempelvis olika trender inom besöksnäringen och i detta fall konkurrens från andra destinationer. Därför har jag även medverkat i en statistisk sammanställning över turismnäringen i Halmstad kommun som i viss mån även jämföres med andra kommuner i Sverige. Benchmark med andra ord. Vilket innebär: se vad andra gör bra och gör det bättre själv!

Sist men inte minst undersöker jag olika affärsmodellsmöjligheter som kan appliceras på företaget. Detta är såklart inte så enkelt som det låter då Halmstad & Co är en ganska komplex organisation med olika avdelningar som tangerar varandra. Å andra sidan är det en otroligt spännande utmaning och att få chansen att utveckla något nytt! Jag säger bara – mmm jag älskar affärsmodells-chokladgodis!:)

 
Läs även Malins tidigare blogginlägg:
”Jag känner mig som en idol-kändis”

 

Lämna ett svar